Finns där en gen för argumentation?
Kan det vara så att mänskligheten rent allmänt, och vissa personer i synnerhet,
har ett starkt behov av att föra ut sina idéer i förhoppningen att människor ska
förstå dem? Vi lägger fram våra idéer som om vi trodde att alla som drabbas av
dem integrerar dem så totalt att deras beteende och attityder förändras. Vi är övertygade
om att vi har de rätta svaren, bara någon ville lyssnade på oss. Den del av oss
som tänker långsiktigt drömmer om att de som integrerar våra idéer ska föra ut
dem till andra som i sin tur sprider idéerna tills alla tänker som oss.
Vem är vi? Vi skriver, vi är lärare, psykologer, politiker,
journalister, reklammakare, manusförfattare, poeter, och utgivare. Vi sitter vid bardisken och spottar
ut våra åsikter till alla som vill lyssna. Vi står på scener och på fester och engagerar oss i långa diskussioner med vänner på mysiga kaféer. Vi är
mödrarna, och fäderna som lär sina barn hur man ska bete sig när vi läser sagor
vid läggdags och ger råd när de råkar ut för problem. Vill vi verkligen uppfostra
barnen att tänka själva? Ja, samtidigt som vi tror att vi kan prägla dem med
våra idéer innan de får höra alldeles för många andra!
Några
försöker få ut sina idéer genom att visa ett gott exempel, prästen,
missionären, socialarbetaren och frivilliga. Några är profeter för demokrati,
för marknadsekonomi, för världshandel, för en specifik religion eller tron på
en viss livsstil. När ingen lyssnar på oss – försöker vi med våld. Vi strejkar,
hungerstrejkar, självmordsbombar, bombar från himlen utan att titta ner,
våldtar, skövlar, startar krig med eller utan krigsförklaring. Vi säger att vi
kämpar för våra rättigheter. Vi försöker övertyga varandra om att vår sanning
är den riktiga sanningen. Vi är sanningen
och leder vägen.
Vad är det
som driver oss att försöka ändra andras uppfattningar – att få dem på vår sida?
Att övertyga dem för deras eget bästa – att höja deras medvetenhet så att de bättre
kan fatta sina egna beslut? Beror det på någon genetisk detalj som vi hittills
inte upptäckt? Är vi så självcentrerade
att vi måste få andra att hålla med oss hela tiden? Är det ett praktiskt betingat beteende eller
är det en naturlag?
Jag vill
övertyga dig, kära läsare, om det jag säger. ”Vi har ett behov av att övertyga
andra om vår sanning.”
Behovet av
att övertala andra är också ett behov av personlig bekräftelse. Det innebär
erkännande och acceptans. Det ger på samma gång bevis på existens och värde.
Det är inte; ”jag tänker därför finns jag”, utan; ”du håller med därför tänker jag
(och jag tänker ”rätt”)”. Jag vill inte att du lägger fram alla anledningar till
varför du inte håller med mig. Jag vill höra hur rätt jag har. Vi är enbart
följeslagare när andra säger sådant vi känner igen som sanningen. Vi blir
bekräftade om andras reaktioner på dessa sanningar stämmer med våra
förväntningar.
På svenska
säger man ”det ligger något i det”. Du
behöver inte hålla med till hundra procent, utan bara erkänna att det kan
finnas en del sanning i det jag säger. Din
sanning och min sanning möts, om så bara delvis. Jag kan acceptera delvis. Det
ger mig spelrum att jobba på den del du inte håller med om! Det ger mig
tillräcklig acceptans för att kunna fortsätta.
Natalie Dian 02/03
Comments by: Wendell Bell, Department
of Sociology, Yale University
By all means, please keep on with your struggle.
Perhaps quotes from some things I have recently written
will explain why I encourage you:
From "New futures and the eternal struggle between
good and evil," Journal of Futures Studies 5 (2) 2000:
Also, consider that each of us is the world-even
if only some small slice of it-for those people with
whom we share our lives, from family members, friends,
neighbors, and co-workers to others with whom we have
but fleeting contact. Although we cannot control the
actions of nations and multinational corporations
or the momentous events of history, we can control
ourselves. Sometimes, it takes courage to do so, because
we may have to stand against the views of our own
groups. But it can be done. Thus, it is within our
power to create a new future of self-restraint, empathy,
understanding, and generosity for each person with
whom we are interacting. Within the narrow band of
the lives of others that we constitute, each of us
can create the good society that we hope will become
the future. Such behavior on our part is not mere
selfless altruism, because what goes around comes
around. As we act, we create the world, not only for
others but also for ourselves.
* * * * * * *
From "The clash of civilizations and universal human
values," Journal of Futures Studies 6 (3) 2002:
The Principle of Skepticism
Deadly conflicts continue to occur
partly because some people everywhere share the delusion
of certainty. And "certainty," as Anthony Lewis (2001)
recently said, "is the enemy of decency." Some people
willfully see no point of view but their own. Being
sure that they are right, such people can justify
doing the most horrendous things to other people.
What all of us need is a healthy
dose of skepticism, especially about our own views.
Such medicine can lead beneficially to having doubts
and avoiding wrongful acts. The doubts, in turn, can
lead to asking more questions, searching for more
answers, and considering alternative views.
Elsewhere, I propose critical realism
as a theory of knowledge for futurists and futures
studies (Bell 1997, vol. 1). In fact, I recommend
it for everyone, because it teaches us that knowledge
is corrigible, contingent, and conjectural. It invites
the use of evidence and reason to test beliefs-especially
to try to falsify them, so that we will learn that
our beliefs are false, if, indeed, they are false.
It seems rational that, if people were going to treat
other people badly, even kill them, for reasons, they
would want to know whether or not those reasons were
true. If your cognitive maps of reality are wrong,
then, using them to navigate through life, you are
not going to end up where you want to go.
Critical realism also invites civility
in the face of disagreement. It encourages the peaceful
resolution of controversies by investigation and discussion
of the facts. It teaches temperance and tolerance,
because it includes the belief that the discovery
of hitherto unsuspected facts may overturn our most
cherished and strongly held beliefs. Tomorrow, we
may have reason to believe something different from
what we believe today.
Thus, skepticism invites independent
thinking, because it endorses questioning. Today,
as I write in the wake of 9/11 and the bombing in
Afghanistan, there are Americans who have questioned
some actions of the Bush Administration, such as the
proposals for military tribunals to try accused terrorists,
for the sacrifice of some personal liberties purportedly
to ensure greater security, and for profiling some
groups of Americans for mass detention or investigation
without any evidence of an individual's wrongdoing.
Some officials of the Bush Administration have accused
such questioners of being traitors or unpatriotic
helpers of terrorists.
Critical realists would respond
by pointing out that truth and justice, and personal
safety and security too, are served not by suppressing
such questioning, but by encouraging and paying attention
to it. We cannot find the truth by suppressing disagreeing-or
even disagreeable-views.
* * * * * * *
Yes, there are people whose opinions I would like
to change, especially those who are so certain that
their beliefs are correct that they are willing to
kill and maim others in their name. But I recognize
that my own beliefs may be wrong, so I encourage others
to try to point out my errors. I'll promise to listen.
Natalie, please keep talking.
Comments from: Graham May, Thanks for that Natalie.
It seems to me that we all tend to fall into a trap
in which:
I am right
You, if you do not agree with me, are misguided, and
They are wrong, corrupt, on the make, up to no good,
or, in today's terms, terrorists.
My car
Your traffic
Their congestion
which shows as we all know that it is not my car
that causes the problem but theirs. Just to proove
it I can drive into Leeds on a Sunday morning, when
no one else is about without any problem!!!!!
If we are ever going to work through this we have
to see the world from your and their perspectives.
For me the debate that comes from that is what Futures
is about.
Graham
tillbaka till artiklar