Kollektivt/Globalt

Förstasidan

Vad är vi?

Deltagare

Arbetsmodeller

Trender

Variabler

Scenarion

Länkar

 

Sedan Andrej Kovalenko (bilden) tog makten i Ryssland har många barn förlorat möjligheten att gå i skola

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Global Development:

Den nya digitala skolan

Trots EU:s sammanbrott 2007 har harmoniseringen mellan de europeiska skolsystemen fortsatt. Idag har de flesta länder en tioårig grundskola som följs av treårigt gymnasium. När man går ur gymnasiet får man en internationell studentexamen, giltig i två tredje-delar av världens länder. Samtidigt har IT-revolutionen medfört att allt mer undervisning sker på distans. Varje lektion videofilmas dessutom, så de dagar eleven är sjuk kan han/hon ändå följa (och delta i) undervisningen hemifrån via sin dator. På så sätt har risken att halka efter minskat rejält.

I de östra delarna av Europa har utvecklingen gått andra vägar. I länder som Ryssland, Ukraina och Rumänien är datoriseringen långt ifrån lika utbredd som i väst. Som ett led i SIDA:s hjälpprojekt i Smolensk 2006 kopplades konsulter från Global Development in.

Eftersom de ryska skolorna privatiserades 2003 har många ryska barn inte längre möjlighet att gå i skola. Bristen på utbildad personal hotar att slå ut många av de ryska småföretagen. Redan idag väljer den utbildade eliten anställning hos de multinationella jättarna istället för det lokala bageriet eller fabriken. Om tio år när effekten av privatiseringen slagit igenom på allvar riskerar stora delar av den ryska ekonomin fullständig kollaps. För att förhindra denna utveckling bestämde sig därför GD att hjälpa till vid uppkomsten av lokala skolor utan skolavgifter. På nästa sida följer utdrag ur en tidningsartikel publicerad i Göteborgs-Postens söndagsbilaga 14 april 2010 som visar hur långt projektet hunnit hittills.


Nästa sida

Topp