FörstasidanVad är vi?DeltagareArbetsmodellerTrenderVariablerScenarionLänkarInnebär globaliseringen att skolan går mot mångfald eller enfald?
| Ökad mångfald och internationalisering Den ökade mångfalden vad gäller skola och kompetensutveckling kan hittas på många plan. Sättet att lära ut kan variera från det rent mekaniska (som får symboliseras av den gamla skolbänken) till det som brukar kallas organiskt lärande, vilket betyder upplevelsebaserat lärande. Friskolorna i Göteborg har tredubblat elevantalet sedan 9685 (grundskolenivå). Många kulturer blandas på skolorna. På Toleredskolan i Lundby finns ett drygt trettiotal språk representerade.
Nordiska Folkliga akademin här i Göteborg kan ses som ett bra exempel på både internationalisering och mångfald. Akademin är öppen för alla skandinaver som på något sätt har med folkbildning att göra. Just nu pågår ett projekt där den studerande själv helt bestämmer vad han/hon ska läsa och akademin kan tillhandahålla material, kost och logi samt arbetskamrater. Internationaliseringstrenden tycker vi nog är i ett ganska tidigt skede, snabbt växande och i början av sin utveckling. Den underbyggs av andra trender inom det alltmer multinationella företagandet och det ökande resandet inom fritids och turistnäringen t.ex. Vi har svårt att se att någon typ av mättnadsnivå skulle kunna uppnås inom en skönjbar framtid. Det större urvalet av inlärningstekniker måste väl ses som mycket positivt både för den enskilde och samhället i stort. Mycken kraft och kunnande har nog gått förlorad förr i tiden därför att alla inte kunde tillgodogöra sig det rent mekaniska inlärandet. Topp |