Kollektivt/Lokalt

Förstasidan

Vad är vi?

Deltagare

Arbetsmodeller

Trender

Variabler

Scenarion

Länkar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. Arbetsmarknaden

2010 har en stor procent av ungdomarna en akademisk grundexamen men arbetsmarknaden påverkas av att arbetslösheten ligger på en hög nivå. Många tillhör den armé av delvis arbetslösa, delvis arbetande, med "mjuka" anställningskontrakt. Samhällsanalytiker har varnat för utvecklingen men problemet har skjutits under mattan av politikerna. Nu talar man öppet om att det inte finns möjligheter att ge alla arbete på den "vanliga" arbetsmarknaden. Möjligheten ligger i att utnyttja den stora mängd personer med tillgänglig tid för att lösa problem i samhället, men hur får man fram kraften och idéerna och hur organiserar man det hela ?
Frånsett massmedialt brus och samhällspornografi har massmedia tagit över samhällsfrågorna och analysen av samhällets problem.

Ideella organisationer ökar i betydelse med den offentliga vårdens och omhändertagandets minskade omfattning, men många har tid för sådant arbete. Hjälpbehoven tror vi delvis fylls av ideella organisationers arbete, stöttade med statliga medel för organisation och administration. Problemet är att sammanföra hjälpare och klienter, och vi har tänkt oss speciella yrken för denna viktiga uppgift t.ex sk Sociala uppfinnare.
En mängd fonder och stipendier har riktats mot ideellt arbete, och är givetvis avdragsgilla för företagen. Festligheter och speciella ritualer har införts för stora satsningar. Donatorerna är den nya tidens hjältar. Stora inkomster kommer in bl a genom lotterier.
Vad gör den offentliga sektorn 2010 ? Det personliga engagemanget har ökat i betydelse. Gränsen mellan det ideella arbetet och privatföretagandet är suddigare.

Ett ökat ansvar för den egna ekonomin kräver mer kunskaper om skatteinbetalning, pensionsinbetalning etc. Övergången från ett ekonomiskt stabilt samhälle med många väl fungerande kollektiva lösningar, till ett mer individuellt ansvarstagande, får stora konsekvenser, även politiskt. Ekonomisk rådgivning finns gratis för ekonomiskt svaga grupper. De behöver råd om hur man överhuvudtaget överlever i den nya tiden.

År 2010 har företagen släppt sin ansvarskänsla för små orter. Internationella företag som köpt upp svensk industri känner inte heller ansvar, annat än för lönsamheten. Företagen som samhällsbevarare börjar ifrågasättas. Nya befattningar har kommit till inom storföretagen ­ man har börjat anställa personer med branschkännedom som ansvarar för omvärldsbevakning, framtidsforskning och kontakt med FN:s miljöorganisationer.

Flykten från traditionell politik och fackföreningar har fortsatt. Politikerna ser över sina extrainkomster som blivit ansenliga. Frånsett massmedialt brus och samhällspornografi har massmedia tagit över samhällsfrågorna och analysen av samhällets problem.
Ungdomar, de som är aktiva, har internationella hjärtefrågor likt Amnesty, förutsatt att bedrägerierna stoppats inom de ideella rörelserna. Ungdomarna har kvar sina viktigaste kontakter, och engagemang, i de länder där de studerat.
Det politiska tomrummet fylls försiktigt av svaga politiska grupperingar, självstyrande grupper i kvarteren samt arbetslösa som äntligen organiserats. Andelen friska pensionärer är stor, liksom ideella kortlivade grupper. Eldsjälar flammade upp och dör ut liksom deras tältorganisationer. Svagheten är att de alla saknar en administrativ bas och kompetens, PR-maskin och ekonomiska resurser.
I denna värld utan kompass får de partier/parter som kan garantera trygghet en stark ställning. Löften och skönmålningar har förlorat i styrka trots en stark "efterfrågan" på mening och riktning i livet hos en opolitisk och icke-religiös befolkning. De näraliggande Realiteterna börjar gälla, kompletterat med ett miljömedvetande.

Fler har en allt längre grundutbildning vilket ger stora möjligheter men höjer också kraven på deltagande och påverkan på samhället. Den stora mängden information i massmedia ger individen fler livsmodeller att välja emellan. Barn följer inte längre i sina föräldrars fotspår och tvingas välja eller skapa ett nytt sätt att leva. Individen tvingas till ett mer medveten val i sin situation. Självständighet tränas och uppmuntras inom skolans ram.

Bättre resursutnyttjande inom arbetslivet med ett bättre utnyttjande av personal och maskiner mellan företagen. Fördelen är smidigheten och att man inte behöver gå omvägen över Arbetsförmedling och motsvarande tjänster. Arbetsrätten har uppluckrats men uppsägning och avsked kostar fortfarande företagen stora pengar. Undersökningar har visat att en del av den svenska Gnosjöandan har dessa kännetecken. Man är delvis konkurrenter men hjälper varandra med arbetskraft i konjunktursvängningarna. Medvetenheten är idag stor om att ett företag är dess sammantagna kompetens och attraktivitet.

Arbetsförmedlingarnas roll har förändrats. Det har nu blivit Livsorienteringscentra där människor får hjälp att formulera sitt livsprojekt. Företaget Arbetslivstjänster med en fördjupad rådgivning och testning har för länge sedan integrerats i Arbetsförmedlingen.

Kooperativ och eget ägande i organisationerna blir vanligare, kompletterad med en enklare form av aktie som är juridiskt accepterad. Olika metoder som knyter intressenten till företaget prövas. Intresset för eget företagande yttrar sig i första hand i egen företagsamhet men många vill pröva den kooperativa formen. Kooperativa konsulter får en ökande marknad. Föreningarna stöttas av nya typer av sparföreningar.

LETS-system (Local Employment/Exchange and Trading Systems) blir allt vanligare, speciellt i förorternas betongområden. Systemet vidgas till en mängd områden med byte av överflödiga ägodelar, car-pool, tjänst mot tjänst värderad i en speciell "valuta" t. ex antal timmar, poäng etc.
I rikare områden finns en motsvarighet med byte av sommarställen. Behovet av ett billigare sätt att skaffa tjänster och varor kommer vara större i en icke-materiellt inriktad värld. Chansen blir allt större att hitta det rätta bytet av tjänst eller vara. 2010 är systemet accepterat och utbyggt vilket ökar värdet (användbarheten) på systemet. Kopplingen till fattigdom och alternativliv har helt släppt. LETS-systemet ses nu som en självklar metod att finna billigare lösningar. Den stora arbetslösa gruppen ligger i fronten av utvecklingen.

I en tid med stort utbud tvingas de som vill sälja en tjänst eller en produkt, att marknadsföra sig bättre. Produktion av material, video eller digitaliserad film i liten skala har en roll i marknadsföringen. Lokala tv-stationer, och digital tv, får en ökad betydelse i det arbetet
One-to-one marketing vanlig dvs skräddarsydd reklam grundad på individens tidigare köp eller uttalade intresse för vissa produkter och tjänster.
Den digitala tv:ns möjligheter kan bara anas men en konsekvens är att individen får en bättre kontroll över tiden och anknytningen till massmedia blir friare. Individen kan själv öka utbudet genom att köpa in sig t ex på sportkanaler, erotiska kanaler etc.

Lärlingssystemet återinförs. Gamla hantverksmetoder tas i bruk; lim, målning. Ett universellt register byggs upp i virtuella rum där alla äldre hantverksmetoder presenteras, kommenteras och kompletteras med modern teknik och forskningsresultat.
Skönheten i "det naturliga" uppmärksammas. Trenden gör allt själv gör att det skapas otroliga marknader för kurser, samtidigt som det finns tomma industrilokaler.
Olika metoder som knyter intressenten till företaget prövas.

Gränsen mellan arbete och fritid tycks suddas ut vilket stärker trenden med individen i centrum med individuellt arbete och fri arbetstid. Tekniska hjälpmedel stöder en sådan utveckling, t.ex att ha fungerande kontor hemma. En vikande arbetsmarknad tvingar många att skapa helt nya arbeten, grundade i unika intressen och den egna personligheten. När institutioner och företag inte längre klar av att ge arbete till alla, får individen själv försöka lösa problemet.

Icke-materiell behovstillfredsställelse. Stora grupper arbetslösa tvingas lösa sina behov icke-materiellt. Vi tror att en ökad medvetenhet kommer om de ständiga köpens betydelse för att minska livsångest. Köpen handlar inte om man faktiskt behöver fler skjortor eller skor (garderoben är full sedan länge) Massmedia hjälper till i arbetet att finna nya värderingar.

" Jordan-effekten". Medvetenheten har ökat kring betydelsen av enskilda individers goda föredöme. En medveten och lärande stjärna får en större grupp att skärpa sig, satsa på arbetet och sin egen utveckling. Begreppet kommer från världsstjärnan och basketbollspelaren Jordan aktiv 1999. Man lade märke till att Jordans närvaro på arenan fick alla att höja sig minst en nivå i sitt spel. Att se människan! Jordan är en människa som ser vilka olika resurser som finns inom vare individ. Jordan lyfter fram dina egenskaper. Ett företag är dess sammanlagda kompetens av deras medarbetare.


Nästa sida

Topp