Kollektivt/Globalt

Förstasidan

Vad är vi?

Deltagare

Arbetsmodeller

Trender

Variabler

Scenarion

Länkar

 

Global Development drar igång PLT över hela världen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Global Development:

Dar es Salaam - en morgon på balkongen

Ur transportagentens dagbok:

Att vakna så här i Tanzanias huvudstad är fortfarande en upplevelse. Morgonsorlet i stadsdelen mellan hotellet och havet känns både friskt och frodigt. En märkvärdig kontrast till den hemlighetsfullt grönblåa vattenspegel som har sin bortre gräns i dismolnen några mil ut.

Det har varit hetsiga dagar, med turer också till Kina. Jag reser ju annars inte så ofta (vi är faktiskt lite ekonomiska, vi har smittorisker och jag flyger faktiskt ogärna). Kanske räcker det om jag jobbar halvdag idag, så kan det bli lite rundvandring, bad och kvällsliv också för en gångs skull. Vi fick den efterlängtade sändningen av PLT-sektioner igår (PLT = PipeLineTransporter), så vår anläggningspartner Tal Poke kan behöva lite tid att frakta och gräva ner dem.

Det ser ut som att de nu aktuella förgreningarna av PLT-nätet kan bli lite besvärligare att stabilisera och att administrera. Vi rör oss bit för bit inåt landets torrare delar, så vi möter bl.a. smittspridningsgränser och nya markförhållanden. Riskerna ökar förstås att några försöker ta sig in i "rören" för att stjäla. Nåväl, projektet har löpt förvånansvärt smidigt med tanke på hur nytt detta koncept är, och vi i GD har idag ett tämligen välflätat kontaktnät att anlita vid eventuellt strul. Sponsringspengarna från företagen som vill tillhöra den "Sverige-etiska andan" räcker väl.

Jag kommer tyvärr inte att vara kvar här när nästa färskvattentanker löper in i hamnen. Det hade varit lite extra att få se då de växlar om från att skicka iväg fasta förnödenheter, till att pumpa ut vatten i PLT-nätet. Hoppas ändå man någon gång kan få följa med en tanker (gärna en supertanker) från Sverige, som skall hit.

Igår träffade jag Gize Onca, som var lätt bekymrad över sina vatten-reningspumpar (småskaliga och billiga efter svenskt patent). Det verkar som om solcellerna på övre delen av pumparna inte alltid tål den nya tidens UV-mättade middagsljus. Jag skall kontakta teknik-gänget om detta!

Jo, apropå fartygstrafiken : det här tycker jag är en grymt spännande idé. Rent dricksvatten från bl.a. Sverige, och tillbaka får vi varmvatten (maxivarmt) från solfångaranläggningar här i Afrika. Från lagring i inklädda bergrum, via dessa dubbelskroviga rapsoljedrivna super-tankers (som ibland också tar hjälp av segel), tillbaka till svenska och norska hamnstäder. Där utvinns värmen i fjärrvärmenätens värme-växlare. Allra mest elegant är väl det nya fartyget som endast använder energi från sin egen varmvattenlast, för att ta sig tillbaka till Skandinavien.

En väldans rultig tjej har precis kommit upp med kaffe och tilltugg. Jag kan inte slita mig från balkongen. Diset lättar alltmer därute. Snart hoppas jag kunna skönja horisontlinjen. Det känns helt annorlunda att verkligen få vara på plats, på de orter vi "ställer till det". Nja, egentligen är det väl inte särskilt ofta som de städer där vi har våra "högkvarter" lider nån större nöd, men det är ju fortfarande där vi har våra flesta uppdragsgivare. Fast Dar es Salaam måste ändå vara smått unikt ; Jag hade aldrig vågat hoppas att ett så här härjat land som Tanzania skulle visa sig vara så öppna, tålmodiga, och vakna för nya koncept som de är. För oss är förstås detta en guldgruva inför fram-tiden. Mängder av nya grepp får vi pröva här. Distansundervisnings-knutarna är ju en av våra "käpphästar", och de ser ut att bära frukt. Försök med utvinning av energi ur åskväder, pågår i Malawi.

Vet inte vad jag skulle i Kina att göra egentligen. Även där funkar uppenbarligen fjärrkommunikationen bra (och jag är förresten inte heller utpräglat socialt begåvad). Men jag kunde ändå rapportera hem, att det var ungefär som vi trodde : Energistationerna hade bäst business ganska nära städernas centrala delar. Bränslecellsdriften är mest för de rika, och så verkar det vara också med solcellskarosserna. Som vi befarat är det fortfarande kvistigt att manipulera fram den önskade livsstils-bilden, och kanske har vi aningen underskattat hur mycket av klassamhälle det fortfarande är där.

Klassamhället ! Ja ännu är vi väl inte experter på hela Kina precis, men vi har ganska goda aningar. Vi jobbar på detta, och snacka om marknad! Om nu inte patentstrulet med pipelinetransporterna går oss ur händerna, är förstås detta nåt som kan gynna såväl oss, som dem, och hela Tellus ekologi. Under tiden får vi fortsätta att idogt medverka till att det upplevs mera "macho" med ett litet trehjuligt fordon, än med en 50-tals-cheva a la USA. Lyckas inte detta (trots att vi har Coca Cola med oss), kan vi alla hälsa hem.

De flesta av våra energistationer i Kina (f.d. bensinstationer) är portabla, så där har vi liksom garderat oss inför den reverserade urbanisering vi önskar se. Men visst är det kuriöst, att man så sent kom på idén att erbjuda utbyte av batterikassetter på bensinstationer. Du kör bara in. Fordonet justeras automatiskt till rätt läge, och den gamla kassetten bytes mot en ny, uppladdad. Du betalar för energi-skillnaden och kör vidare. Kineserna verkar mera mogna för detta än vi var, då vi stod på deras utvecklingsnivå.

Kinas vattenvägar kan fortfarande nyttjas bättre, men våra försök att sälja in rapsoljedrift går väl rätt bra. ..Vad vet jag? Det är verkligen inte lätt att skapa sig ett realistiskt perspektiv över Kina. Tänker bara på förra gången jag var där, då jag inte reagerade över att jag ställde in väskorna i städskrubben istället för i det rum jag skulle ha !

Näsan nås av ännu en doft som är ny för mig. En blandning av sopor, mynta och havstång. Jag sitter och knappar in ett och annat hem till "kontoret". Är egentligen inte så förtjust i VR-kontakter. Social fobi eller rampfeber kanske? Tänk att hemma är det äntligen ordentligt med snö igen. Skall bli spännande när de vet mera säkert huruvida det verkligen ÄR så att golfströmmen dragit iväg på annat håll.

Men visst längtar jag också till nästa "kombi-kryssning" ! Eftersom vi på GD har så nära kontakter med några sjöfartsbolag får vi mycket goda villkor. Mest spännande ändå, vilka som skriver upp sig ! Sist, utefter Skottlands västkust, hade vi en alldeles suverän tripp. Kanske blir det Medelhavet nästa gång? Några dagar i den grekiska arkipelagen? Eller så blir det ut och in i olika norska fjordar! Allt medans vi arbetar en smula om det behövs.
- I love it !

Jaja, här sitter jag och drömmer. Nu börjar det faktiskt bli lite väl varmt här (och att överhuvudtaget tänka, blir svårare). Jag kan ändå inte låta bli att spekulera kring vilka som kan ha goast samvete när det gäller intelligent logistik. Allt detta ter sig så självklart numera, så jag har nästan glömt.. Vi lägger givetvis stolthet å sånt på hyllan, och konstaterar helt frankt att : VI MEDVERKADE ! Tellus fick ännu en frist !

PS. Bengt i vårt demografiarkiv är nog en underskattad tillgång. I den avfolkningsproblematik vi ständigt brottas med, är han en attans flitig stöttepelare för mig. DS.


Nästa sida

Topp