FörstasidanVad är vi?DeltagareArbetsmodellerTrenderVariablerScenarionLänkarKlarar man sig utan datorer i morgondagens skola?
| En av de tydligaste trenderna inom utbildningssektorn är den ökade användningen av informations- och kommunikations--teknik, eller kort och gott IT. Antalet datorer ute i skolorna ökar år för år och begrepp som megabyte och megahertz sprider sig som ringar på vattnet. En annan följd av datoriseringen är enligt IT-entusiasterna att lärarnas kunskapsmonopol slutgiltigt upphävs. Eleven kan när som helst hämta dagsfärsk information på nätet som inte är sanktionerad av skolledningen. Det innebär att undervisningsformerna inom skolan måste förändras. Till exempel kommer digitala läromedel alltmer att ersätta tryckta. En sådan utveckling skulle inte bara innebära att eleverna fick nyare kunskaper utan även att skolorna skulle få minskade kostnader. (Redan idag finns en stor mängd digitala läromedel i databasen KNUT, Kunskapsnätet för utbildning, på adressen http://www.knut.kks.se/laromedel). I och med skolornas datorisering har bristen på datatekniker blivit allt mer markant. I Jönköping är till exempel endast fem tekniker ansvariga för skötseln av kommunens 54 skolor. Det säger sig självt att de inte hinner rätta till alla fel och följden blir att datorerna inte kan användas. Enklare fel lyckas datalärarna avhjälpa, men detta tar tid från undervisningen. En lärare i Härnösand klagar i Lärarnas Tidning 22/98 på att all hans undervisningstid går åt till rent underhåll av datorerna. Följden blir att han inte hinner undervisa eleverna över huvud taget. I och med datorernas intåg har en unik situation inträtt på skolorna. Läraren kan inte längre känna sig säker på att han är den som vet mest. Ofta är det någon eller några elever som kan mer om både hårdvara och mjukvara. Lärarens auktoritet har därmed urholkats och frågan är hur han/hon ska kunna återfå den. Under perioden 1999-2001 ska 60.000 lärare få nödvändig IT-utbildning i utbildningdepartementets miljardsatsning "Lärandets verktyg". Projektet innebär bland annat att lärarna får en utbildning motsvarande 2-4 veckors heltidsstudier under en termin. Till detta kommer gratis e-mail och internet samt möjligheten att låna en dator av kommunen. Datorutbildning ses mer och mer som ett universalmedel mot alla sorters krämpor. I Luleå satsar man på att omskola arbetslösa ungdomar till "IT-guider". Meningen är att guiderna ska hjälpa till med data-undervisningen på grundskolorna. Förhoppningen är att slå flera flugor i en smäll: minska arbetslösheten, höja datorkompetensen samt locka ungdomarna till läraryrket. Men stat och kommun får även konkurrens av privata företag i jakten på lärarnas själar. I Göteborg erbjuder till exempel Hogia Institutet endagarskurser för lärare i Excel, Word och internet. |